۱۳۹۶ بهمن ۱۴, شنبه

مرگ‌ومیر کودکان سرمازده در استان کرمانشاه «همچنان ادامه دارد»


در بیش از سه ماهی که از وقوع این زمین‌لرزه می‌گذرد گزارش‌های زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از کمبودها و انتقادات مردم منطقه منتشر شده‌استنماینده پاوه در مجلس اعلام کرد که چند کودک دیگر در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه، از جمله یک کودک هشت‌ماهه، به دلیل «تشنج و تب ناشی از سرما» فوت شده‌اند و ۹۷ مورد «اقدام و افکار خودکشی» در این مناطق گزارش شده‌است.
 
براساس فیلم منتشر شده در وب‌سایت خانه ملت، وابسته به مجلس، شهاب نادری، نماینده پاوه و اورامانات، بدون اشاره به تعداد دقیق این کودکان خبر داد که به جز سارینا ذهابی، چند کودک دیگر از جمله یک کودک هشت‌ماهه، به دلیل «تشنج و تب ناشی از سرما» فوت شده‌اند و این موضوع در گواهی فوت صادر شده از سوی پزشکی قانونی نیز تأیید شده‌است.
 
وی همچنین به نقل از کارکنان شبکه بهداشت حوزه انتخابیه خود اعلام کرد که وضعیت زنان حامله به دلیل سرما بسیار نامناسب است.
 
روزنامه قانون ۱۵ دی ماه خبر داده بود که یک کودک دو ساله به نام سارینا ذهابی که به همراه خانواده خود در مناطق زلزله‌زده در چادر زندگی می‌کرده به دلیل سرما فوت شده‌است.
 
پس از آن نیز روزنامه شرق روز شنبه، هفتم بهمن‌ماه، از مرگ دست‌کم سه کودک دیگر در این مناطق خبر داد.
 
براساس این گزارش نوشین محمدی، دختر ۱۷ ساله معلول و ماتیار شماعی، کودک خردسال یک سال و نیمه و یک پسر دو ساله که نامش مشخص نیست، در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه فوت شده‌اند.
 
فاطمه دانشور، عضو پیشین شورای شهر تهران و مدیریت مرکز خیریه مهرآفرین نیز در گفت‌وگو با این روزنامه گفته بود که «تاکنون خبر مرگ پنج کودک زیر پنج سال به ما رسیده» و «این مرگ‌ها از سرماخوردگی ناشی شده» است.
 
با این حال هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه، مرگ چند نفر از زلزله‌زدگان بر اثر سرما را «به‌شدت» تکذیب کرده و گفته بود: «صد درصد مطمئنم هیچ‌کس در مناطق زلزله‌زده بر اثر سرما فوت نشده‌است».
 
نماینده پاوه و اورامانات در مجلس همچنین براساس آمار اعلام شده از سوی مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت که ۹۷ مورد «اقدام و افکار خودکشی» در مناطق زلزله‌زده وجود دارد.
 
وی تأکید کرد که برخی از زلزله‌زدگان به سرویس بهداشتی دسترسی ندارد و برخی از آنان ۷۰ روز است که حمام نرفته‌اند.
 
آقای نادری همچنین گفت که وعده‌های مسئولان برای دادن کانکس یا پنج میلیون تومان وام به زلزله‌زدگان در برخی از مناطق اجرا نشده‌است.
 
محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، روز ۱۲ بهمن اعلام کرده بود که ساخت سرویس‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه هنوز تکمیل نشده‌است.
 
فرهاد تجری، نماینده مجلس شورای اسلامی، نیز به تازگی درباره وضعیت اسکان این زلزله‌زدگان در فصل سرما گفت «حداقل ۳۵ تا ۴۰ درصد مردم زلزله‌زده کانکس ندارند».
 
زمین‌لرزه ۷٫۳ ریشتری کرمانشاه که در ۲۱ آبان‌ماه رخ داد، بیش از ۶۰۰ کشته برجا گذاشت و خانه‌های ده‌ها هزار نفر را ویران کرد.
 
در پی این رخداد کارزارهای بسیاری برای جمع‌آوری کمک مالی و جنسی به زلزله‌زدگان به راه افتاد و مقام‌های دولت وعده‌هایی برای حل مشکلات مردم این منطقه دادند.
 
با این حال در بیش از سه ماهی که از وقوع این زمین‌لرزه می‌گذرد گزارش‌های زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از کمبودها و انتقادات مردم منطقه منتشر شده‌است.
 
فوت سارینا ذهابی علاوه بر انتقادها از دولت، انتقادهایی را از هنرمندان و چهره‌های سیاسی که کمک‌های مردم را برای کمک به زلزله‌زدگان جمع‌آوری کرده بودند، به دنبال داشت.
 
از جمله این چهره‌ها صادق زیباکلام، استاد دانشگاه است که اعلام کرده قصد دارد با پول‌هایی که مردم برای کمک به زلزله‌زدگان به حساب او واریز کرده‌اند یکی از روستاهای زلزله‌زده را با «نگاه توسعه پایدار» بازسازی کند.
 
با این حال برخی از منتقدان معتقدند که این کمک‌ها برای نیازهای ابتدایی زلزله‌زدگان یا مواردی چون اهدای کانکس جمع‌آوری شده و نباید برای موضوعات دیگر مصرف شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر