۱۳۹۹ آذر ۲۵, سه‌شنبه

هرزه نامه کیهان ایران دلیل اعدام روح‌الله زم را «پیام به اروپایی‌ها» عنوان کرد

کیهان وابسته به علی خامنه‌ای رهبر ایران دلیل اعدام روح‌الله زم را «پیام به اروپایی‌ها» عنوان کرد.


این روزنامه روز سه‌شنبه 15 دسامبر نوشت: «در عرف بین‌الملل، حمایت از جاسوسان بازداشتی در یک کشور، حامیان آنها را زیر علامت سوال می‌برد و بنابراین دولت‌ها اغلب از پذیرش مسئولیت طفره می‌روند و دخالت خود در جاسوسی را انکار می‌کنند. اما برخی دولت‌های اروپایی پس از اعدام روح‌الله زم سرشبکه باند آمدنیوز، به محکوم کردن این اقدام پرداختند.»

روزنامه کیهان نوشت: «به نظر می‌رسد علت عمده این دستپاچگی این است که از نگاه آنها طی چند سال اخیر هزینه جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی در ایران بسیار پایین آمده بود و همچنین برخی متهمان، پس از تحمل چند سال حبس، در جریان مبادله آزاد می‌شدند. بنابراین، سرویس‌های جاسوسی انگلیس و فرانسه و آلمان، به سوژه‌های خود اطمینان می‌دادند که خطری آنها را تهدید نمی‌کند و به نوعی مورد حمایت هستند.»

کیهان در ادامه نوشت: «اما اعدام روح‌الله زم، قطع کردن زنجیره توهمی مذکور بود که نشان داد دوره جدیدی در برخورد با عناصر وطن‌فروش و خائن به امنیت ملی آغاز شده است؛ دوره‌ای که به شناسایی و شکار مزدوران سرویس‌های جاسوسی در داخل خاک ایران محدود نمی‌شود و ابعاد فرامرزی یافته است.»

روح‌الله زم خبرنگار و فعال سیاسی، از مخالفان حکومت فعلی ایران بود که پس از ربوده شدن در عراق به ایران منتقل و به اعدام محکوم شد. علیرغم اعتراضات گسترده بین‌المللی به این حکم، او روز شنبه اعدام شد در حالیکه از تایید شدن حکم خود خبر نداشت.

اتحادیه اروپا روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعدام روح‌الله زم را محکوم کرد. این اتحادیه همچنین روند دادگاه زم را «غیرعادلانه» دانسته و از ایران خواست تا «اعترافات تلویزیونی» برای «اثبات جرم» را متوقف کند.

نشست تجاری اروپا و ایران نیز در اعتراض به اعدام این خبرنگار، لغو شد. وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای جداگانه، اعدام روزنامه‌نگار روح‌الله زم در ایران را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی «وحشیانه» توصیف کرد.

همچنان، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه 14 دسامبر اعدام روح‌الله زم موسس رسانه آمد‌نیوز را به شدت محکوم کرده و گفت که این اعدام سبعیت رژیم ایران را نشان داد.

وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توئیترش نوشت: «ایالات متحده اعدام ناعادلانه و وحشیانه روح‌الله زم، روزنامه‌نگار ایرانی را که رژیم ایران او را ربوده بود، قویا محکوم می‌کند. زم سبعیت و فساد رژیم [ایران] را افشا کرد، رژیمی که بیش از 860 روزنامه‌نگار را در حکومت وحشت 41 ساله خود کشته یا بازداشت کرده‌است.»

جیک سالیون مشاور امنیت ملی کابینه دولت جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم روز دوشنبه 14 دسامبر در اولین اظهار نظر خود در باره ایران، اعدام روح الله زم را به شدت محکوم کرد.

او گفت که اعدام زم نشانه دیگری از نقض فاحش حقوق بشر از سوی رژیم ایران بوده و وعده داده آمریکا در کنار شرکایش در برابر نقض حقوق بشر توسط ایران خواهد ایستاد.

سالیوان در توییتی نوشت که رژیم ایران روح‌الله زم روزنامه‌نگار که از حق دادرسی قانونی محروم بود و در راستای حقوق جهانی خود فعالیت داشته است را اعدام کرد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر