۱۳۹۷ مرداد ۳۱, چهارشنبه

نتیجه یک تحقیق تاریخی؛ چشم آبی ها نخستین بار از ایران وارد اسرائیل شدند

دی ان ای نشان می دهد غریبه های چشم آبی که ۶۵۰۰ سال پیش وارد اسرائیل وارد شدند، از ایران آمده بودند.
 تجزیه و تحلیل ژنتیکی استخوان های بدست آمده از یک نهرعظیم در نزدیکی پکیین در شمال اسرائیل، پاسخی برای راز یک فرهنگ باستانی که برای ۶۰۰ سال وجود داشت است.
این تمدن حدود ششصد سال در قلمرو اسرائیل کنونی وجود داشت و پس از آن به طور مرموزی ناپدید شد.
وقتی ژنوم استخوان های ۲۲ تا از ۶۰۰ اسکلت کشف شده در گورستان عظیم نزدیک پکیین در شمال اسرائیل را نقشه‌-پردازی کردند، دانشمندان با یک ترکیب ژنی مواجه شدند که مشابه هیچ یک از مهاجران پیش و پس از خود در منطقه نبود.
نویسندگان مقاله نوشته اند که این یافته به مباحث دهها ساله بر سر ریشه های این فرهنگ متمایز اواخر عصر سنگی، اشیایی که «پیوند اندکی با فرآورده های فرهنگی پیش و پس از خود در منطقه دارد» پایان داد.
اشیای باستانی مزبور که ساخت بسیار هنرمندانه دارند و انگار در یک حباب زمانی موجودیت یافته اند «به بحث های گسترده ای در خصوص اصلیت مردمی که سازنده این آثار فرهنگی بوده اند، دامن زده اند».
محققان با استفاده از تجزیه و تحلیل ژنوم استخوان های باستانی، متوجه شدند که افراد این جامعه از اقوامی که در شمال زندگی می کنند بودند و شبیه به کسانی هستند که در ایران و ترکیه زندگی می کنند. ژن های موجود در این مردم باستانی شبیه مردم لبنان نبود.
به نقل از تایمز اسرائیل، در مقاله، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که احتمال دارد ۵۷٪ نیاکان جوامع همگنی که در غار مزبور کشف شده اند در گروه هایی هم-پیوند با ساکنان محلی عصر نو-سنگی شامات باشند، ۲۶٪ در گروه هایی هم-پیوند با ساکنان محلی عصر نو-سنگی آناتولی، و ۱۷٪ در گروه های هم-پیوند با ساکنان محلی عصر سنگی ایران.
این مطالعات تحت نظر پژوهشگران، دکتر هیلا می از دانشگاه تل آویو، و پروفسور اسرایل هرشکویتز از دانشکده کالبد شناسی و انسان شناسی مرکز دان دیوید پژوهش های تکاملی و تاریخ شناسیک؛ دکتر دینا شالم از انستیتوی باستانشناسی جلیله در کالج کینرت و اداره باستانشناسی اسرائیل، که از اولین باستان شناسانی است که در ۱۹۹۵ به حفاری در این غار دست زد؛ و ایدوئن هارنی و پروفسور دیوید ریش از دانشگاه هاروارد.
براساس تحقیقات، مهاجران از ایران و ترکیه در حدود ۶،۵۰۰ سال پیش در این قلمرو حضور داشتند. آنها چشم های آبی و پوست روشن داشتند و با خود ابزارهای جدید و اشیاء هنری چشمگیر به ارمغان آوردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر