۱۳۹۷ تیر ۲۷, چهارشنبه

دادگاهی در ترکیه بازداشت کشیش آمریکایی را تمدید کرد

وز چهارشنبه تصمیم گرفت یک کشیش آمریکایی را که به اتهام تروریسم و جاسوسی محاکمه می‌شود در زنداننگه دارد. این پرونده اختلافات بین واشنگتن و آنکارا را تشدید کرده است.
اندرو برونسون کشیش اهل کارولینای شمالی که بیش از دو دهه در ترکیه زندگی کرده متهم شده که به گروهی که دولت ترکیه آن را مسئول کودتای سال ۲۰۱۶ می‌داند کمک کرده است. کمک به گروه غیرقانونی و شبه نظامی پ‌کا‌کا نیز اتهام دیگر وی است.
آقای برونسون که این اتهامات را رد کرده در صورت محکومیت در دادگاه ممکن است به ۳۵ سال حبس محکوم شود.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، وی به زبان ترکی خطاب به دادگاه گفت: «ماندن در زندان و دوری از همسر و فرزندانم بسیار دشوار است. هیچ مدرک مشخصی علیه من وجود ندارد. حواریون عیسی مسیح به خاطر او مصیبت کشیدند و اکنون نوبت من است. من بی‌گناه هستم و تمام این اتهامات را رد می‌کنم.»
دونالد ترامپ خواستار آزادی این کشیش شده است. سنای آمریکا نیز ماه گذشته به خاطر حبس آقای برونسون و اقدام ترکیه در خرید سامانه ضد هوایی روسی اس ۴۰۰، با تصویب قانونی فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه را ممنوع کرد.
کنسول آمریکا در ازمیر محل زندگی آقای برونسون حکم دادگاه را «ناامید کننده» توصیف کرد.
فیلیپ کسنت بیرون ساختمان دادگاه به خبرنگاران گفت:«دولت آمریکا در مورد وضعیت آقای برونسون، سایر شهروندان آمریکایی و کارمندان محلی دفاتر دیپلماتیک ما که طبق مقررات شرایط اضطراری بازداشت شده اند، عمیقا نگران است.»
وی افزود: «ما برای نقش تاریخی ترکیه به عنوان سرزمین امنی برای دین باوران و همینطور نهادهای قضایی این کشور احترام فراوانی قایل هستیم. ما معتقدیم که نحوه برخورد با این پرونده برخلاف این سنن تاریخی است.»
اندرو برونسون در یکی از شهرهای جنوبی استان ازمیر کشیش یک کلیسای پروتستان کوچک بود.
وکیل او ابتدا اظهار امیدواری کرده بود که پس از پایان شهادت افرادی که دادستانی فراخوانده است آقای برونسون آزاد خواهد شد.
اما روز چهارشنبه دادستانی دو شاهد ناشناخته دیگر به پرونده افزود و در نتیجه دادگاه برای بررسی شواهد جدید جلسه بعدی دادرسی را برای اواسط ماه اکتبر تعیین کرد.
بلافاصله پس از صدور حکم دادگاه ارزش لیر ترکیه در برابر دلار کاهش یافت که نشان دهنده نگرانی سرمایه گذاران در مورد تشدید تنش با آمریکاست.
پرونده اندرو برونسون یکی از مواردی است که باعث ایجاد تنش در روابط دو کشور شده است. مراجع قضایی آمریکا در ماه مه امسال یک مقام ارشد بانک‌های ترکیه را به جرم کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها به ۳۲ ماه زندان محکوم کرد. دو کارمند ترک دفاتر دیپلماتیک آمریکا در ترکیه نیز در زندان هستند.
یکی دیگر از اختلافات دو کشور به جنگ داخلی سوریه مربوط می‌شود. آمریکا درن برد با پیکارجویان «خلافت اسلامی» با گروه‌های کرد سوریه همکاری گسترده‌ای دارد ولی آنکارا این گروه‌ها را وابسته به پ‌کاکا می‌داند که حدود سه دهه است در مناطق کردنشین با نیروهای دولتی می‌جنگد.
دولت ترکیه می‌گوید در مورد پرونده اندرو برونسون مراجع قضایی تصمیم می‌گیرند. اما رجب طیب اردوغان در گذشته گفته بود که سرنوشت آقای برونسون با نحوه برخورد آمریکا با فتح الله گولن گره خورده است. دولت ترکیه آقای گولن و شبکه پیروان او را مسئول کودتای نافرجام دو سال پیش می‌داند و خواهان استرداد او از آمریکا شده است.
فتح الله گولن مشارکت در آن کودتا را که طی آن حداقل ۲۵۰ نفر کشته شدند، تکذیب کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر