۱۳۹۷ مرداد ۱, دوشنبه

برکناری مدیر استادیوم آزادی: تن دادن به فشار تندروها و آینده مبهم حضور زنان در ورزشگاه‌ها

 چند روز پس از برکناری ناصر محمودی‌فر مدیر کل مجموعه ورزشی آزادی، او در گفت‌وگوهای مختلف با رسانه‌های داخل کشور علت اصلی برکناریش را اجازه ورود زنان به ورزشگاه آزادی برای تماشای پخش زنده دو بازی فوتبال ایران در جام جهانی عنوان کرد. در جریان بازیهای جام‌جهانی برای تماشای پخش زنده دو بازی میان تیم فوتبال ایران و اسپانیا و ایران و پرتغال، درهای ورزشگاه آزادی بر روی «خانواده‌ها» باز شد و پس از ۴۰ سال زنان و مردان توانستند در کنار یکدیگر در ورزشگاه آزادی به تماشای بازی فوتبال بنشینند.
پس از گفته‌های او تعدادی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رسانه‌ها یا در صفحه توییتر خود به اخراج او به دلیل اجازه ورود زنان به ورزشگاه اعتراض کرده و آن را کار «ناشایسته‌» اعلام کردند.
یک روز پس از برکناری رییس ورزشگاه آزادی، حسن روحانی رییس جمهور طی نامه‌ای که از سوی خبرگزاری ایرتا در تاریخ ۲۴ تیرماه منتشر شد، به وزیر ورزش خواست تا حضور زنان در ورزشگاه‌ها ادامه کند: «این حضور به نحو مناسب و با همکاری وزارت کشور ادامه یابد.»
با این حال حسن روحانی هیچ اشاره‌ای نکرده که منظور از حضور زنان در ورزشگاه آزادی آیا فقط مربوط به مسابقات جام جهانی و پخش زنده فوتبال می‌شود و یا تماشای مسابقات زنده و با هر تیمی را به طور معمول شامل می‌شود. در روزی که پاسخ حسن روحانی برای تداوم ادامه حضور زنان در ورزشگاه آزادی منتشر شد، رییس برکنار شده ورزشگاه آزادی دلیل کنار گذاشتن خود را ورود زنان به ورزشگاهی که مدیریتش را داشته اعلام کرد.
 ناصر محمودی‌فر مدیر برکنار شده ورزشگاه در گفت‌وگو با روزنامه شهروند روز ۲۴ تیرماه گفت او از خبر برکناریش از طریق »رسانه‌ها» مطلع شده و هیچ‌کدام از مدیران «دلیلی» برای برکناریش اعلام نکرده‌اند. او اما گفت: «دلیل اصلی برکناریم ماجرای ورود زنان به ورزشگاه آزادی برای تماشای دو بازی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ است.» محمودی‌فر هر دلیل دیگر را «بهانه» خواند.
مدیر سابق ورزشگاه آزادی با اظهار اینکه او تصمیم‌گیرنده حضور زنان در ورزشگاه نبوده، گفت: «من هیچ کار غیرقانونی انجام ندادم. اصلا من تصمیم‌گیرنده نبودم. هر زمان که گفتند در ورزشگاه آزادی را به روی علاقمندان باز کردیم. وظیفه ما این بود که امکانات کافی در استادیوم برای خانواده‌ها فراهم شود که تا حد توان این کار را انجام دادیم. اگر هم کسی انتقاد کرده که چرا فلان خانم حجابش خوب نبوده، این به من مربوط نمی‌شود. مدیر ورزشگاه نه متولی امنیت است، نه فرهنگ. شورای تأمین با برگزاری چنین مراسمی موافقت کرده بود و وزارت ورزش هم نظارت کافی داشت. وزارتخانه خودش معاونت فرهنگی دارد و می‌توانست در مسائل فرهنگی ورود کند. البته از نظر من که مشکل خاصی در جریان این ٢ مسابقه رخ نداد و همه چیز خوب برگزار شد.»
سه روز قبل از برکناری محمودی‌فر، حسین‌الله کرم رییس شورای هماهنگی حزب‌الله با انتشار طوماری در صفحه اینستاگرام خود از وزیر کشور خواست که استاندار تهران را عزل کند. او دلیل این خواسته را رقص، کشف حجاب و اختلاط و … در ورزشگاه آزادی در زمان تماشای بازی فوتبال ایران در جام جهانی عنوان کرده است.
در طوماری که که حسین‌الله کرم آن را «طومار ۵۰ متری» در «دفاع از حریم اخلاقی و اجتماعی» خوانده، آمده است: «امضاکنندگان معتقدند رقص، کشف حجاب، اختلاط و…در ورزشگاه آزادى به هنگام تماشاى تصویرى مسابقه فوتبال ایران با اسپانبا و پرتغال زیرپاگذاشتن امنیت اخلاقى و اجتماعى جامعه بوده و با هدف زیرپاگذاشتن قانون”ماده٢۴” منع ورود بانوان به سالن هاى ورزشى آقایان وبلعکس تحت هرعنوان(تماشاگر و…) بوده است تا از این طریق قبح‌زدایى شکستن قانون فوق‌الذکر صورت گیرد لذا امضاکنندگان براى دفاع از حریم اخلاقى و اجتماعى، خواستار برکنارى رئیس تامین استان تهران بدلیل سوء تدبیر شده‌اند.»
در پایان این طومار نوشته شده «بى تردید بى‌توجهى به حریم امنیت اخلاقى واجتماعى می‌تواند آسیب‌هاى اجتماعى-فرهنگى زیادى بوجود آورد.» زیر این طور امضاهایی نقش بسته است.
محمد عزیزی عضو فراکسیون ورزش مجلس روز ۲۶ تیرماه با اعتراض به برکناری محمودی‌فر گفت اگر برکناری مدیر وزرشگاه آزادی به دلیل حضور زنان در این ورزشگاه باشد «اقدام شایسته‌ای نبوده» است. او همچنین با تعجب از این تصمیم گفت: «ورود  زنان برای تماشای بازی فوتبال با دستور وزیر صورت گرفته است مگر خود فرد می‌تواند این کار را انجام دهد؟»
این نماینده مجلس اخراج او را از کارش کم‌لطفی دانسته «حتما برای ورود زنان به ورزشگاه با مقامات بالاتر هماهنگ شده است با این وجود این کار بسیار کم لطفی است و نباید انجام می‌شد.»
محمد جواد حق‌شناس نماینده مجلس اخراج او را از سوی مخالفان حضور زنان در ورزشگاه دانست و روز ۲۴ تیرماه در توییترش نوشت: «ازمدیران عالى انتظار میرفت از عملکرد موفق وى در برگزارى نمایش مسابقات  در  که با حضور خانواده هاى ایرانى برگزار شد،قدردانى شایسته‌اى صورت گیرد!»
این نماینده مجلس یک روز پس از این توییت در توییت دیگری نوشت که معاون وزارت ورزش با او تماس تلفنی گرفته و گفته برکناری محمودی‌فر ربطی به حضور زنان ندارد: امروز معاون وزارت  زنگ زد و گفت برکنارى محمودى‌فر به برپایى نمایش خانوادگى جام جهانى در  ربط نداردو همان زمان هم تقدیر شد. قول دادم که نظرش را براى استحضار شما منعکس کنم.»
طیبه سیاوشی نماینده مجلس نیز در گفتوگویی با روزنامه ایران برکناری محمودی‌فر را «یک پیام نگران‌کننده برای ادامه حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی»دانست. اما او در ادامه گفت که وقتی از «مدیران بالادستی» دلیل برکناری محمودی‌فر را پرسیده، آنها ارتباط این برکناری را با موضوع حضور زنان در ورزشگاه رد کرده‌ و گفته‌اند به محمودی‌فر سمت جدیدی داده خواهد شد.
با این حال این نماینده مجلس هم توضیحی نداده که «مدیران بالادستی» دقیقا دلیل برکناری محمودی‌فر را چه چیزی عنوان کردند.
پس از اظهارات رییس سابق ورزشگاه آزادی، حسن کریمی رییس شرکت توسعه و نگهداری اماکن وزرشی با رد حرف‌های او روز ۲۴ تیرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت این برکناری تنها دلیلش «اختلاف نظر اجرایی و کاری» در امر «بلیط فروشی» بوده است.
همچنین سیده فاطمه ذوالقدر نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز برکناری محمودی‌فر را به دلیل «مسایل مدیریتی و مسایل داخلی این مجموعه» عنوان کرده است.
در حالی که بسیاری از تندروها با انتشار طوماری خواستار حتی عزل استاندار تهران برای ورود زنان به ورزشگاه آزادی شده‌اند که مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان مدتی پیش در نامه‌ای کوتاه به رییس جمهور نوشت «برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خانواده‌ها برای تماشای دیدار تیم ملی فوتبال ایران توانستند به ورزشگاه آزادی راه یابند.» او اظهار کرده این اتفاق نه‌تنها «با استقبال گسترده‌ای مواجه» شده و «شور و نشاط در میان جوانان و خانواده‌ها» تولید کرده بلکه «بازتاب مناسبی هم در داخل و خارج از کشور» داشته است.
از سال ۹۲ با اولین دوره از ریاست جهوری حسن روحانی قول و وعده‌های برای آزادی ورود زنان به ورزشگاه‌ها داده شد با این حال هنوز پس از گذشت شش سال این اتفاق محقق نشده است. چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷ روز بازی میان تیم فوتبال ایران و اسپانیا، برای هزاران تن از زنانی که سالهاست برای ورود به استادیوم ‌ها تلاش می‌کنند و میلیون‌ها نفری که از چنین حرکتی حمایت می‌کنند، یک دستاورد عظیم بود.
طی سال‌های گذشته بسیاری از زنان با حضور در جلوی درب استادیوم‌ها برای ورود تلاش کرده‌اند. در برخی موارد برخی به صورتی نمادین، با پوشیدن لباس پسرانه و به صورت مبدل وارد ورزشگاه‌ها شده‌اند. انتشار عکس‌های ایران افراد، بحث در خصوص ضرورت پایان دادن به تبعیض علیه زنان در ورزشگاه‌ها را فراگیر کرد. تجربه حضور ز زنان و به گفته مسوولان «خانواده‌ها» در این دو بازی در فضایی امن و احترام‌آمیز، روایت محافظه‌کاران مخالف حضور زنان در استادیوم ها را مبنی بر اینکه فضای استادیوم ها برای زنان مناسب نیست را به شدت به چالش کشید از سوی دیگر انتظار زنان و مردان ایرانی را برای پایان دادن به ممنوعیت عجیب افزایش داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر