۱۳۹۷ مرداد ۸, دوشنبه

سهل انگاری مقامات کمپ پناهندگی عامل مرگ پناهجوی ایرانی اعلام شد

مقامات ایالت کوئینزلند در استرالیا می‌گویند که مرگ حمید خزایی، یک پناهجوی ایرانی، “کاملن اجتناب‌پذیر” بوده است.
استرالیا بارها بدلیل عدم احترام به حقوق پناهجویان از سوی سازمان های مدافع حقوق پناهجویان و سازمان های حقوق بشری محکوم شده است. پناهجویانی که اغلب از سوی دولت به پاپوا گینه نو تبعید می شوند. اردوگاه پناهجویان مانوس در پاپوا گینه نو سخت ترین شرایط را برای پناهجویان رقم زده است.
پزشکی قانونی استرالیا امروز دوشنبه در گزارشی اعلام کرده است که مرگ یک پناهجوی ایرانی در یک جزیره دور افتاده قابل پیشگیری بوده است. پزشکی قانونی استرالیا از دولت این کشور خواسته است تا وضعیت بهداشت و سلامت بازداشت شدگان را در اولویت قرار دهد.
بر اساس این گزارش، تری رایان رئیس پزشکی قانونی ایالت کویینزلند استرالیا درباره علت مرگ حمید خزاعی پناهجوی ایرانی گفت: مرگ حمید خزاعی به خاطر عفونت پا و در نتیجه اشتباهات پیچیده و مکرر در مراقبت‌های پزشکی بوده که تحت نظارت سیستم مهاجرت استرالیا به وی ارائه شده است.
استرالیا این پناهجویان را در مراکز بازداشت در جزایر دورافتاده نگهداری می کند جزیره هایی مثل نائورو، پاپوا گینه نو. این اقدام دولت استرالیا با این هدف صورت می گیرد که پناهجویانی که قصد مهاجرت غیرقانونی با قایق به استرالیا را دارند، منصرف شوند.
سیاست سختگیرانه و افراطی دولت استرالیا در قبال مهاجران و پناهجویان با انتقادات گسترده از سوی سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری روبرو شده است.
خزاعی در سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی در بیمارستانی در بریزبین جان خود را از دست داده است. او در مرکز بازداشت و نگهداری جزیره مانوس واقع در پاپوا گینه نو به عفونت پا مبتلا شد و در نهایت جان باخت. وی بیش از ۱۲ ماه در این مرکز نگهداری شده بود.
استرالیا دارای قوانین مهاجرتی بسیار سختی است و پناهجویان را در اردوگاههای خارج از استرالیا نگهداری می کند. سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری به این سیاست‌ها اعتراض دارند اما استرالیا می گوید که هدف این تدابیر جلوگیری از سفرهای خطرناک دریایی پناهجویان با قایق‌های غیر مجهز است.
گفتنی است سازمان دیدبان حقوق بشر هم بارها اعلام کرده است که شرایط زندگی پناهجویان در جزیر مانوس در پاپوا گینه نو کاملن غیرانسانی و فاجعه بار است. اردوگاه مانوس پس از شکایت های متعدد سازمان های حقوق بشری در سال ۲۰۱۷ تعطیل شد.
پناهجوی این مرکز به سه اردوگاه دیگر که آنها هم به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر در زمره غیرانسانی ترین اردوگاه های پناهجویان در جهان هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر