۱۳۹۷ شهریور ۱۳, سه‌شنبه

توافق هسته‌ای «بد» با ایران اسرائیل را به جهان عرب نزدیک کرد

، توافق هسته‌ای تابستان ۲۰۱۵ اعضای گروه ۱+۵، از جمله ایالات متحده، با ایران «از هر نظر یک توافق بد بود، به جز یک مورد – این توافق، ما را به صورت بی سابقه‌ای به جهان عرب نزدیک کرد.»
 
نخست وزیر اسرائیل در ادامه این پیام که به زبان فارسی نوشته شده است، با بیان این که یکی از اهداف ما ادامه این روند است نوشت، عادی‌سازی تدریجی روابط (اسرائیل) با کشورهای مرکزی در جهان عرب بسیار مهم است.»
توافق هسته ای با ایران از هر نظر توافق بدی بود، به جز یک مورد - این توافق ما را به صورت بی سابقه ای به جهان عرب نزدیک کرد. یکی از اهداف ما ادامه این روند است. عادی‌سازی تدریجی روابط با کشورهای مرکزی در جهان عرب بسیار مهم است.
وی اضافه کرد، «ما در روند شکوفایی سیاسی و مبارزه برای حق و عدالت هستیم. این روند عادی‌سازی تدریجی روابط در آخر دروازه‌ای برای رسیدن به صلح خواهد بود.»
 
اسرائیل و برخی کشورهای عربی خاورمیانه، به ویژه عربستان سعودی رقیب منطقه‌ای ایران، از منتقدان جدی توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی – ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان – با تهران بوده‌اند.
 
این کشورها با این استدلال که جمهوری اسلامی قابل اعتماد نیست و اهداف بدخواهانه‌ای را در منطقه خاورمیانه دنبال می‌کند، نسبت به دستاوردهای این توافق که از آن با عنوان برجام نیز یاد می‌شود ابراز بدبینی کرده‌اند.
 
با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، که او هم چنین عقیده‌ای دارد و هشتم ماه مه اعلام کرد واشنگتن از توافق خارج می‌شود، روابط اسرائیل و عربستان به ویژه در مواجهه با جمهوری اسلامی نزدیک‌تر شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر