۱۳۹۷ شهریور ۱۵, پنجشنبه

جنگ سوریه: تاجری که چندین میکده در دمشق باز کرده

وقتی در سال ۲۰۱۳ جنگ در سوریه شروع شد، صنعت گردشگری این کشور به شدت لطمه خورد و سومر هزیم، مجبور شد هتل کوچک ولی لوکسی را که در دمشق داشت، تعطیل کند.
 
هنگامی که میلیون‌ها سوری مجبور به فرار از کشورشان شدند، سومر با وجود این که کسب و کارش را از دست داده بود تصمیم گرفت سوریه را ترک نکند.
 
سه سال قبل او شرکت تازه‌ای دائر کرد و یکی از اولین بار (میکده) را در بخش قدیمی دمشق که تحت کنترل نیروهای دولتی بود، به راه انداخت.
 
سومر می گوید با وجود این که در درجه بندی شهرهای جهان از لحاظ قابلیت زندگی- که اخیرا انتشار یافت- دمشق در پایین‌ترین درجه جدول قرار دارد، تفریحات شبانه این شهر در حال رونق گرفتن است.
بار سومر ساعت هفت شب باز می‌شود و تا پاسی از شب فعال استنوشیدنی "در حین انفجارخمپاره"
سومر اذعان دارد هنگامی که او در سال ۲۰۱۵ یعنی چهار سال پس از شروع جنگ داخلی سوریه اولین بار را باز کرد، موقعیت برای شروع کسب و کار جدید مناسب نبود.
 
او می گوید: "همه می‌آمدند این محل را ببینند، ببینند اشخاصی که در بحبوحه جنگ این محل را باز کردند چه کسانی هستند."عده زیادی از دوستان سومر به او می گفتند او دیوانه است که در اوج جنگ، برای یک بار سرمایه‌گذاری کرده؛ سومر هم قبول دارد که دست به قماری زده بود ولی نهایتا سود برده:
 
"در حین انفجار خمپاره شما می‌توانستید به این جا بیایید و مشروب بنوشید. فکر می کنم این ایده برای بسیاری واقعا وسوسه کننده بود."
 
دولت سوریه در آغاز تابستان به کمک نیروهای روسیه توانست پیکارجویان را شکست دهد و مناطقی را که هنوز در کنترل آنها بود باز پس گیرد.
هنوز مناطقی در دمشق در چنین وضعیتی هستندسومر معتقد است که ثبات نسبی اخیر در دمشق به این که زندگی شبانه هویتی پیدا کند کمک کرده :
 
"اول سه تا چهار جا (بار) بود و حالا در یک خیابان حدود سی جا دیده می‌شود."ممکن است در مقایسه به هفت سال گذشته، برای بسیاری زندگی در پایتخت اکنون عادی‌تر شده باشد ولی جنگ سوریه پایان نیافته.
 
سازمان ملل متحد تخمین می زند که هنوز بیست هزار تا سی هزار از نیروهای دولت اسلامی (داعش) در سوریه و عراق هستند.
 
ولی سومر خوش بین است: "ما اوقات بدی در دمشق داشتیم. این شهر درست همان شهر قبل از جنگ نیست ولی فکر می کنم حالا عوض می‌شود."
هتل قدیمی سومرسومر امیدوار است هنگامی که پای گردشگران مجددا به سوریه باز شود، هتلش را دوباره باز کند: "فکر می‌کنم برای این که اتفاقات هفت سال گذشته را فراموش کنیم احتیاج به زمان داریم. به عقیده من بهترین چیزها هنوز در راه است."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر