۱۳۹۷ خرداد ۱۲, شنبه

آیا اسلام با ارزش ها و فرهنگ کشورهای اروپایی سازگاری دارد؟

از یافته های پژوهشی که به تازگی موسسه پیو انجام داده، این است که اروپایی ها در کل “نسبت به این مسئله که اسلام با ارزش ها و فرهنگ کشورشان سازگار است، نگاه های متفاوتی دارند”
“مرکز تحقیقاتی پیو” در جدیدترین گزارش خود گفته است که مسیحیان، چه آنانی که کلیسارو هستند و چه آنانی که نیستند، نسبت به شهروندان غیرمذهبی اروپای غربی بیشتر محتمل است که نگاه منفی به مهاجران مسلمان داشته باشند. آنها بیش از همه، فرهنگ و ارزش های کشور خود را ارزشمند و برتر می دانند.
به نقل از دویچه وله، نویسندگان این پژوهش گفته اند: «بیشتر افرادی که به پرسش های این تحقیق جواب داده اند، بیش تر از آن که سخن منفی بزنند، گفته اند که مهاجران افرادی صادق و سختکوش هستند». با این حال، به گفته این پژوهشگران، “یک نکته مشخصی نیز در این تحقیق نمایان شد: در اروپای غربی هم مسیحیان کلیسارو و هم آن مسیحیانی که در مراسم مذهبی شرکت نمی کنند نسبت به افرادی که با دین سر و کار ندارند، احتمال بیشتر دارد که بر ضد مهاجران و بر ضد اقلیت ها سخن بگویند”.
این پژوهش بر اساس مصاحبه تلفنی از ۲۴۵۹۹ تن در ۱۵ کشور اروپایی انجام شده است. پژوهشگران این مرکز پاسخ دهندگان را به سه گروه مسیحی کلیسارو، مسیحی غیرکلیسایی و افراد بی ارتباط با دین که شامل “بی خدایان” است، طبقه بندی کرده اند.
یکی دیگر از یافته های این پژوهش این است که اروپایی ها در کل “نسبت به این مسئله که اسلام با ارزش ها و فرهنگ کشورشان سازگار است، نگاه های متفاوتی دارند”.
در بریتانیا، ۴۵ درصد از مسیحیانی که به کلیسا می روند و ۴۷ درصد از مسیحیانی که در مراسم کلیسایی شرکت نمی کنند، می گویند که “اسلام در اساس با فرهنگ و ارزش های ما سازگار نیست. از جمع بریتانیایی های غیرمذهبی نیز، ۳۰ درصد این نظر را تایید کرده اند”.
در فرانسه، تقریبن سه-چهارم یعنی ۷۲ درصد مسیحیانی که به کلیسا می روند گفته اند که مهم است تا تبار فرانسوی “کاملن فرانسوی” باقی بمانند. در این تحقیق آمده است: «در جمع مسیحیانی غیرکلیسایی، ۵۲ درصد با این نظر موافقند و در جمع افراد غیرمذهبی ۴۳ درصد».
این پژوهش بین ماه های اپریل تا آگوست سال ۲۰۱۷ انجام شده است. پیش از این تاریخ، بر اساس آمار “آژانس حفاظت از مرزهای بیرونی اتحادیه اروپا” (فرانتکس) طی دو سال بیش از ۲.۳ میلیون مهاجر وارد اروپا شده بودند. در پی بحران مهاجرت، برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا با واکنش شدید و ضد مهاجرت روبرو شدند که در نتیجه آن، احزاب سیاسی ناسیونالیست قدرت گرفتند.
بر اساس این پژوهش، نگاه ضد مهاجرت و ضد اقلیت در کشور سوئد کمترین میزان را داشته است. این در حالی است که این گرایش در ایتالیا در بالاترین سطح بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر