۱۳۹۹ آبان ۳۰, جمعه

۴۰۰ سال زندان برای مدافعان «حقوق بشر» در ایران

 

جدیدترین گزارش سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که ۵۳ مدافع حقوق بشر در ایران از جمله نوکیش مسیحی “ماری محمدی” در مجموع  به ۴۰۰ سال زندان و ۷۸۷ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.گزارش «مدافعان حقوق بشر در ایران طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰»، مختصری را از آن‌چه بر سر ۵۳ شهروند کنشگر ایرانی آمده است، روایت می‌کند. فشار بر مدافعان حقوق بشر ایرانی به طرز کم‌سابقه‌ای فزونی یافته است. فهرستی که پیش رو دارید، شامل برخی وکلای مدافع حقوق بشر، فعالان حقوق صنفی، کنشگران حقوق کودک، فعالان حفاظت از محیط زیست، مدافعان حقوق زنان و سایر کنشگران حفظ حقوق و کرامت انسان‌هاست.

این گزارش نشان می‌دهد که اغلب مدافعان حقوق بشر در ایران، تنها به خاطر اظهار نظر تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و با بازداشت، آزار و حکم‌های زندانِ طولانی‌مدت روبه‌رو شده‌اند. این موضوع، ناقض حق آزادی عقیده و بیان است که طبق معاهدات بین‌المللی حقوق بشر و حتی بخشی از قوانین داخلی ایران، تضمین شده است.

ماری (فاطمه) محمدی از نوکیشان مسیحی که نام وی نیز در این گزارش آمده است، به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی» (اعتراضات دی‌ماه ۹۸ پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه) محکوم به سه ماه و یک روز حبس و ۱۰ ضربه شلاق شده است.

این نوکیش مسیحی پیش از این به دلیل انتخاب مسیحیت بازداشت و از ادامه تحصیل در ایران محروم شده بود.

۵۳ مدافع حقوق بشر که نامشان در این گزارش آمده است، تنها بخشی از پرشمار افرادی هستند که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی (دوران انتشار این گزارش) با آزار روبه‌رو شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران همراه با انتشار این گزارش، از جامعه جهانی و تمامی کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران روابط دیپلماتیک دارند، می‌خواهد تا تقاضای آزادی سریع تمامی مدافعان حقوق بشر زندانی را در صدر گفت‌وگوهای خود 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر