۱۳۹۹ آبان ۲۲, پنجشنبه

سفیر ایران نزد حوثی‌ها به دادگاهی نظامی در یمن فراخوانده شد

 دادستانی نظامی یمن روز چهارشنبه 11 نوامبر 2020 از حسن ایرلو سفیر ایران نزد پیکارجویان حوثی به دلیل ورود پنهانی به خاک این کشور به قصد جاسوسی، تخریب و همکاری با شبه‌نظامیان کودتاگر حوثی در انجام عملیات خصمانه علیه ملت و ارتش یمن شکایت کرد.


در جلسه‌ای که در دادگاه نظامی مأرب به ریاست قاضی عقیل تاج الدین و با حضور دادستان کل نظامی سرلشکر عبدالله الحاضری برگزار شد، پرونده جنایی متعلق به ایرلو به دادگاه ارائه شد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران 17 اکتبر 2020 اعلام کرد حسن ایرلو که از فرماندهان سپاه پاسداران ایران است، به عنوان سفیر ایران وارد صنعاء شد. این موضوع با واکنش دولت قانونی یمن مواجه شده و آن را تعیین حاکم نظامی بر پایتخت سابق یمن توصیف کرد. دولت یمن این اقدام ایران را ادامه اقدامات تحریک‌آمیز و تلاش برای «مشروعیت بخشی به اشغالگری خصمانه یمن و قانونی جلوه دادن دخالت‌ها و اهداف تخریبی تهران برای تهدید صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی» خواند.

حسن ایرلو هیچ سابقه دیپلماتیک ندارد و کارشناس متخصص تسلیحات ضدهوایی است و پیش از این آموزش پیکارجویان حزب‌الله لبنان را بر عهده داشت.

وکلای تعدادی از افرادی که در زندان‌های حوثی تحت شکنجه قرار گرفته و از سوی آنها آزار دیده‌اند نیز در این دادگاه حضور یافته و شکایات خود را ارائه کردند. دادگاه هم نیز به شکایات آنها گوش کرده و تعدادی از آنها آثار ضرب و جرح وارد به اجسادشان را به دادگاه نشان دادند.

جلسه بعدی این دادگاه در 25 نوامبر 2020 برگزار می‌شود و از همه اطراف خواسته شد که در دادگاه حضور یافته و به موضوعات مطرح شده پاسخ دهند.

اولین جلسه این دادگاه نظامی در 7 ژوئیه برگزار شد و عبدالملک حوثی رهبر شبه‌نظامیان حوثی و 174 نفر از پیکارجویان تحت امر با اتهامات متعددی از جمله «کودتا» مواجه شدند.

از دیگر اتهامات این افراد جاسوسی برای ایران به عنوان کشور خارجی و ارسال اطلاعات مربوط به امنیت ملی یمن و منطقه خلیج در ازای دریافت تسلیحات کلاسیک و راهبری و تهدید امنیت ملی یمن و تلاش برای تجزیه این کشور بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر