۱۳۹۷ خرداد ۵, شنبه

پومپئو: مساله تغییر رفتار رهبران ایران در راستای برآوردن خواسته‌های مردم‌ است‎

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای با صدای آمریکا گفته است، هدف راهبرد جدید در قبال ایران تغییر رژیم نیست، بلکه تغییر رفتار رهبران این کشور است.
مایک پومپئو در یک مصاحبه اختصاصی با صدای آمریکا که روز جمعه چهارم خرداد منتشر شده، تصریح کرده است: «این ۱۲ موردی که من به صورت فهرست بیان کردم همه بسیار صریح و مشخص هستند. ما از رهبری ایران چیز زیادی نمی‌خواهیم. فقط می‌خواهیم که مانند رهبران عادی رفتار کنند. مردم‌تان را غارت نکنید؛ پول مردم‌تان را به خاطر این ماجراجویی‌ها در سوریه، یمن، لبنان، عراق و غیره هدر ندهید.»
با این حال آقای پومپئو اضافه کرده است:«موضوع تغییر رژیم نیست. موضوع تغییر رفتار کادر رهبری ایران در برآورده کردن خواسته‌های مردم‌شان است.»
وزیر امور خارجه آمریکاروز دوشنبه در راستای دستیابی به یک توافق جدید با ایران ۱۲ خواسته تعیین کرد. آقای پومپئو گفته بود، اگر ایران رفتار خود را تغییر ندهد، آمریکا «شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد.»
این خواسته ها در راستای ارائه «نقشه راه» دیپلماتیک دولت دونالد ترامپ در قبال ایران بیان شد. یک مقام ارشد ایالات متحده پیشتر گفته بود که هدف از این نقشه، اعمال فشار بر تهران برای بازگشت به میز مذاکره است.
رهبران ایران «خرابی ها را به بار آورده اند»
وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به ۱۲ خواسته از تهران،از رویکرد حکومت ایران درخاورمیانه به شدت انتقاد کرده است.
مایک پمپئو گفته است:«ما از آنها خواسته‌ایم تا گسترش تروریسم در سرتاسر جهان را متوقف کنند؛ در عراق گروه‌های شبه‌نظامی تشکیل ندهند؛ دلارها و شهروندان ایران – شهروندانی که دارند در سوریه کشته می‌شوند – را نفرستند. این، هم برای امنیت خاورمیانه بد است و هم برای ایران. ما می‌خواهیم شرایطی را ایجاد کنیم که ایران مثل یک کشور عادی رفتار ‌کند.»
وی اضافه کرده است: «این‌جا صحبت از رهبران ایران است و نه مردم ایران. رهبران ایران اختیار امور را به دست گرفته‌اند و این خرابی‌ها را به بار آورده‌اند. اگر ما بتوانیم موجب توقف این اقدامات آنها شویم، مردم ایران موفقیت بزرگی را به دست خواهند آورد. و ما شاهد بازدید آمریکایی‌ها از آن‌جا خواهیم بود و از همهٔ چیزهای خوبی که به دوستان و هم‌پیمانان‌مان – و نه به آنها که کشور ما را تهدید می‌کنند – ارائه می‌دهیم، برخوردار خواهند شد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر