۱۳۹۷ خرداد ۱, سه‌شنبه

آمریکا پنج ایرانی را به اتهام کمک به برنامه موشکی حوثی‌های یمن تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه اول خرداد اعلام کرد پنج شهروند ایرانی را به اتهام «آموزش و ارائه کمک‌های فنی به حوثی‌های یمن» که به آنها امکان داده تا موشک‌های بالستیک به سمت عربستان شلیک کنند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.
در بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا افراد تحریم شده عبارتند از: مهدی آذرپیشه،‌ محمد آقا جعفری،‌ محمود باقری کاظم‌آباد،‌ جواد بردبار شیرآمین و سید محمد علی حدادنژاد تهرانی.
این بیانیه می‌گوید که چهارتن از این افراد – آذرپیشه، جعفری، کاظم آباد و شیرامین – از کانال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حوثی‌ها کمک می‌کنند و یک نفر دیگر – تهرانی – در کار تامین مالی برای سپاه پاسداران است.
تحریم‌های اعلام شده یک روز پس از اعلام «نقشه راه» مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا است که گفته بود: «شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال خواهد شد»‌.
آمریکا با خروج از برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» گفته است که تحریم‌های تعلیق شده را باز می‌گرداند و تحریم‌های بیشتری را هم در دستور کار قرار خواهد داد.
در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: «اقدامات این افراد باعث توانمندی حوثی‌ها در زمینه شلیک موشک به سمت شهرهای سعودی و زیرساخت نفتی آن شده است. آنها همچنین مانع تلاش‌های بشردوستانه برای ارائه کمک به مردم یمن شده و آزادی تردد دریایی در آبراه‌های بین‌المللی را به خطر انداخته‌اند».
این بیانیه می‌گوید محمود باقری کاظم آباد و محمد آقا جعفری،‌ از عوامل سازمان هوا-فضای سپاه پاسداران در ستاد موشکی الغدیر هستند.
در ادامه این بیانیه آمده که جواد بردبار شیرآمین، از کادرهای رسمی نیروی هوایی سپاه پاسداران و مهدی آذرپیشه هم به دلیل فعالیت خود در بخش موشک‌های بالستیک ایران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.
این بیانیه گفته که سید محمدعلی حداد نژاد تهرانی، از نیروهایی است که بودجه، موارد لجستیکی و اقلام مورد نیاز سپاه پاسداران و جهاد سازندگی را تامین می‌کند.
افراد یاد شده پس از قرار گرفتن در فهرست تحریم‌ها، تمامی دارایی آن‌ها در آمریکا بلوکه می‌شود و هر نهاد حقیقی یا حقوقی غیرآمریکایی که بخواهد از آن‌ها حمایت و یا با آن‌ها همراهی کند، با خطر قرار گرفتن در فهرست تحریم‌ها روبرو خواهد شد.
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده می‌گوید: «اقدام امروز آمریکا در هدف قرار دادن ایران به خاطر حمایت از حوثی‌ها به دنبال هدف گرفتن رژیم ایران در پی سوء‌استفاده از سیستم مالی عراق و امارات صورت می‌گیرد».
این بیانیه می‌افزاید: «رژیم ایران هم از این دو سیستم مالی سوءاستفاده کرده و هم اینکه با استفاده از نیروی قدس سپاه پاسداران از گروه‌های نیابتی حمایت کرده است. همزمان که ایران به دنبال ارسال تجهیزات و ادوات به حوثی‌های یمن است متحدان منطقه‌ای آمریکا باید به شدت مراقب باشند».
آمریکا روز ۲۵ اردیبهشت یک بانک عراقی به نام «البلاد» را در فهرست تحریمهای خود قرار داد چرا که به گفته آن، «رئیس بانک مرکزی ایران به نمایندگی از نیروی قدس سپاه و از طریق بانک اسلامی "البلاد" مستقر در عراق، مخفیانه میلیون‌ها دلار پول را صرف تقویت و حمایت از اقدامات خشونت‌آمیز و افراطی گروه حزب‌الله (لبنان) کرده است».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر