۱۳۹۷ خرداد ۷, دوشنبه

دفاع یک نماینده مجلس از بودجه کلان امپراطوری های دینی!؟

 میلیاردها تومان از بودجه کشور که به جای اینکه برای مردم صرف شود، بی‎حساب و کتاب به نهادهای مذهبی تعلق گرفته، با این حال همچنان هستند آن‌هایی که مدعی‌اند و به قول معروف «دستِ بگیر» دارند.
به نقل از حوزه نیوز، سید تقی کبیری نماینده شهر خوی در مجلس شورای اسلامی گفته متأسفانه در کشور عده‎ای درباره بودجه نهادهای فرهنگی و حوزه‎های علمیه با واقعیت سخن را نمی‎گویند و اگر در تقسیم بودجه نگاه کنیم بخش اعظمی از بودجه‎های حوزه‎های علمیه به روش سنتی به وسیله موقوفات و خمس از سوی مردم تأمین می‎شود.
او مدعی شده حوزه‎های علمیه در مجموعه نظام کارهای متنوعی انجام می‎دهند و کار آنها فقط تربیت طلاب نیست.
کبیری «جامعه المصطفی العالمیه» را مثال زده که یک مرکز آموزشی برون مرزی است و دانشجویان و طلاب خارجی را تربیت می‎کند. در واقع او تربیت طلاب خارجی را یک وظیفه جداگانه از تربیت طلاب داخلی می‎دان
او مدعی شده «متأسفانه بودجه چنین نهادهایی در رسانه‎ها بالا و پایین و گاهی اغوا کننده مطرح می‌شد و این بی‌انصافی است.»
او تاکید کرده چنین فضاسازی‎هایی کار درستی نیست و مخدوش کردن ذهنیات مردم نسبت به حوزه‎های علمیه و نهادها فرهنگی کار درستی نیست و افراد آگاهانه و ناآگانه نباید این ذهنیت را در مردم ایجاد کنند که بودجه‎ها را حوزه‎های علمیه می‎برند چون در بودجه، دولت و مجلس ناظر هستند.
در هر حال این نماینده نگفته میلیاردها دلار بودجه در حوزه چه می‎شود و کجا مصرف شده است.
سال گذشته پس از اعلام بودجه سال ۱۳۹۷ اعتراضات شدیدی به دولت شد. از جمله روزنامه «جمهوری اسلامی» که در سرمقاله روز شنبه ۲۴ آذر خود با عنوان «نگذارید روحانیت رفوزه شود» پرسید «مردم می‎پرسند چرا روحانیت را با وصل کردن به بودجه دولتی وابسته می‌کنید؟».
در مجلس شورای اسلامی هم انتقاد به ردیف بودجه‎های نهادی حوزوی زیاد بود محمود صادقی، نماینده فراکسیون امید در مجلس گفته بسیاری از اینگونه نهادها هیچ نیازی به چنین بودجه‌های سنگین و کلانی ندارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر