۱۳۹۷ اردیبهشت ۶, پنجشنبه

رئیس جمهوری فرانسه: اطمینان ندارم آمریکا در برجام بماند

توافق هسته‌ای بین ایران و پنج قدرت جهانی - آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان - در تابستان سال ٢٠١٥ و پس از چند ماه مذاکره بین دو طرف به ریاست اتحادیه اروپا به دست آمد. این توافق برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرد و در مقابل، باعث لغو یا تعلیق تحریم‌های هسته‌ای بین‌المللی و یکجانبه علیه این برنامه شد.
 
در ایالات متحده، به دلیل نگرانی برخی نمایندگان کنگره از این برنامه، قرار شد رئیس جمهوری آن کشور در فواصل ٩٠ روزه گزارشی از عملکرد جمهوری اسلامی به تعهداتش در چارچوب برجام به کنگره ارسال کرده و در مورد تمدید یا عدم تمدید لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد.
 
آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی، برجام را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که این توافق مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای در بلندمدت نمی‌شود و نگرانی ایالات متحده از سایر جنبه‌های رفتار حکومت ایران، از جمله نقض حقوق بشر، محدودیت آزادی ارتباطات، برنامه موشکی، سیاست منطقه‌ای و "حمایت ایران از تروریسم" را مرتفع نمی‌کند. او وعده داد که برای توافقی بهتر در این زمینه تلاش کند.
 
به گفته آقای ترامپ، لغو تحریم‌های قبلی تنها باعث شد که حکومت ایران به منابع مالی بیشتری دست یابد که، به گفته او، به جای اینکه برای رفع مشکلات مردم ایران به کار رود، در اختیار دولت سوریه و "گروه‌های تروریستی" قرار گرفت و برای "مداخله در امور داخلی" کشورهای منطقه به کار رفت. آقای ترامپ گفته است که رفع تحریم‌ها، نفعی برای مردم ایران نداشته و تنها فعالیت‌های نامطلوب حکومت ایران را در داخل و خارج امکانپذیر کرده است.
 
رئیس جمهوری آمریکا در آخرین مورد تمدید این توافق خواستار اصلاحاتی در آن برای پاسخگویی به نگرانی ایالات متحده شد و گفت که در غیر اینصورت نمی‌تواند در موعد بعدی برجام را تمدید کند. قرار است او در روز ١٢ ماه مه نظر خود را در مورد تمدید یا عدم تمدید برجام اعلام دارد. اگرچه بین ایران و آمریکا روابط تجاری قابل توجهی وجود ندارد، اما در صورت تحریم تجاری و اقتصادی ایران از سوی آمریکا، بسیاری از موسسات مالی و تجاری کشورهای ثالث هم از بیم از دست دادن بازارهای تجاری و مالی ایالات متحده عملا از این تحریم‌ها پیروی خواهند کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر