۱۳۹۷ اردیبهشت ۱۰, دوشنبه

عفو بین‌الملل: ایران شواهد اعدام‌های دهه شصت را نابود می‌کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در گزارش جدید خود خواستار "تحقیقات مستقل" درباره "کشتار ۶۷" شده است. او همچنین از ضرورت "اصلاح" نظام قضایی ایران برای بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور سخن گفته است.
Asma Jahangir die Anwältin und Menschenrechtlerin aus Pakistan (Mukhtar Khan/AP/dapd)
عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، در گزارش جدید خود از جمله خواستار تحقیقات مستقل در مورد اعدام‌های دسته‌جمعی تابستان ۱۳۶۷ شده است. این گزارش تفصیلی همچنین به "فقدان دستگاه قضایی مستقل" در ایران اشاره کرده و "اصلاح" این دستگاه را برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران ضروری دانسته است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در بخشی از گزارش خود به کشتار جمعی تابستان ۶۷ نیز پرداخته است که در جریان آن "هزاران زندانی سیاسی مرد، زن و نوجوان" در پی فتوای روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، اعدام شدند. خانم جهانگیر می‌نویسد که بر طبق گزارش‌ها، هیأتی سه نفره مسئول تصمیم‌گیری در باره این کشتار بوده و پس از اعدام نیز پیکر قربانیان در گورهایی بی نام و نشان و بدون اطلاع خانواده آنها دفن شده‌است.
تحقیقات مستقل درباره "کشتار ۶۷"
به گفته خانم جهانگیر جمهوری اسلامی هرگز رسما "کشتار ۶۷" را نپذیرفته است. در این گزارش تفصیلی آمده است، رینالدو گالیندو پل، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۵، در ژانویه ۱۹۸۹ نگرانی خود را از انکار اعدام‌ها توسط جمهوری اسلامی ابراز کرده و خواستار تحقیقات در این زمینه شده بود. گزارش می‌نویسد، چنین تحقیقاتی هنوز هم انجام نگرفته‌اند. عاصمه جهانگیر در گزارش خود بار دیگر از ایران خواسته است تا با تحقیقات مستقل درباره این اعدام‌ها موافقت کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر