۱۳۹۷ اردیبهشت ۴, سه‌شنبه

اردوغان، سرنوشت کشیش مسیحی را به سرنوشت فتح الله گولن وابسته دانست!

به گزارش «محبت نیوز» رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور اسلامگرای ترکیه، گفت که چنانچه ایالات متحده در پی آزادی کشیش مسیحی آمریکایی است باید در اعمال و رفتار خود تجدیدنظر کند. «اندرو برانسون»، کشیش مسیحی آمریکایی، از دسامبر سال ۲۰۱۶ به اتهام رابطه داشتن با کودتای نافرجام در ترکیه در زندان است.
اردوغان در مصاحبه با شبکه خبری ان‌تی‌وی این سخنان را بیان کرد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیش از این گفته بود: «من جاسوس‌تر از این کشیش هستم. کشیش اندرو برانسون یک مسیحی و یک مرد خوب در آمریکاست اما بدون هیچ دلیلی در ترکیه دادگاهی می‌شود و تحت پیگرد قرار می‌گیرد.»
وی ادامه داد: «دولت ترکیه او را جاسوس می‌داند من از او جاسوس‌ترم. امیدوارم که به او اجازه داده شود تا به خانه بازگردد.»
اندرو برانسون بیش از دو دهه بود که در ترکیه زندگی می‌کرد. او به جرم همکاری با گروه‌هایی که تلاش داشتند در ترکیه کودتا به راه بیندازند، به ۳۵ سال زندان محکوم شد. این کشیش کلیسای پروتستان شهر ازمیر اتهام‌های وارده را رد کرده است.
اردوغان سرنوشت برانسون را منوط به تصمیم آمریکا درباره بازگرداندن «فتح‌الله گولن»، روحانی مخالف دولت ترکیه، دانسته است. ترکیه گولن و جنبشش را متهم به دست داشتن در کودتای نافرجام در این کشور می‌کند. گولن از سال ۱۹۹۹ در ایالات متحده زندگی می‌کند و هرگونه دست داشتن در این رابطه را رد می‌کند. ترکیه در پی استرداد گولن به ترکیه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر