۱۳۹۷ فروردین ۲۸, سه‌شنبه

«مشکل فعالان محیط زیست مخالفت با دست‌اندازی‌های سپاه است»

«مشکل فعالان محیط زیست مخالفت با دست‌اندازی‌های سپاه است»

ظاهرا مخالفت فعالان محیط زیست با ایجاد پایگاه‌های موشکی سپاه در مناطق حفاظت شده علت اصلی متهم کردن آنها به جاسوسی است. وب‌سایت "کلمه" می‌گوید به اطلاعاتی دست یافته که این گمانه‌زنی را تائید می‌کند.
کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و مدیرعامل موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان که ادعا می‌شود در زندان خودکشی کرده است
کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و مدیرعامل "موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان" که ادعا می‌شود در زندان خودکشی کرده است
سایت خبری "کلمه"، رسانه حامیان میرحسین موسوی، متهم کردن شماری از فعالان محیط زیست، از جمله کاوه مدنی، معاون مستعفی سازمان محیط زیست، به جاسوسی را پیامد ایستادگی آنها مقابل "زیاده‌خواھی‌ھای سپاه و تعرض آنان به مناطق حفاظت‌شده محیط زیست" عنوان کرد.
"کلمه" در گزارشی که روز گذشته (دوشنبه ۲۷ فروردین) منتشر شد با اشاره به بازداشت چند فعال محیط زیست به اتهام جاسوسی، با استناد به اخباری که منبع آنها مشخص نشده نوشته این افراد جاسوس نبوده‌اند و علت برخورد با آنها مقاومت در برابر طرح‌های سپاه پاسداران برای استقرار سامانه‌های موشکی در محدوده‌های جغرافیایی حفاظت شده بوده است.
چهارم بهمن ماه سال گذشته کاووس سید امامی، استاد دانشگاه و مدیرعامل مؤسسه "حیات وحش میراث پارسیان"، و چند نفر از همکارانش بازداشت شدند.در روزھای نخست نھاد بازداشت کننده مشخص نبود و پس از ورود مجلس به این پرونده مشخص شد که اطلاعات سپاه اقدام به بازداشت این فعالان محیط زیستی کرده است.»
پس از مرگ سید امامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی در گزارشی مدعی شد که او و همکارانش با استفاده از دوربین‌ھای عکس‌برداری از یوزپلنگ، اقدام به تصویربرداری از سایت‌ھای موشکی سپاه کرده و اطلاعات این سایت‌ها را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل قرار داده‌اند.
رسانه نزدیک به حامیان میرحسین موسوی با بیان این که اخبار دریافتی حکایت از داستانی دیگر دارد نوشت: «بخش محیط زیستی سازمان ملل در کشورھای مختلف نقاطی را به عنوان مناطق حفاظت‌شده محیط زیست معرفی می‌کند و با تخصیص بودجه به سازمان‌ھای غیردولتی و حتی دولت‌ھا خواستار حفاظت از مناطق خاص و گونه‌ھای محیط زیستی می‌شود.»
بر پایه این گزارش محوطه‌های حفاظت شده زیر نظر سازمان ملل، تحت قوانین "مناطق میراث تاریخی" قرار می‌گیرند و حتی در زمان جنگ نیز شامل تدابیر حفاظتی می‌شوند.
سامانه موشکی سپاه در مناطق حفاظت شده
این گزارش می‌افزاید: «به محض آنکه این مناطق در سازمان ملل ثبت شدند سپاه با گمان اینکه می‌تواند سامانه‌ھای موشکی خود را بدون مزاحمت در این مناطق مستقر کند اقدام به تاسیس زاغه در این مناطق کرده و تجھیزات خود را در آنجا مستقر می‌سازد.»
ظاهرا گروه‌های محیط زیستی مورد حمایت سازمان ملل بارها با این اقدام سپاه مخالفت کرده و خواستار خروج آنها از مناطق حفاظت شده بوده‌اند تا فعالان محیط زیست بتوانند به طور مرتب از پوشش گیاهی و حیات وحش در این مناطق عکس و گزارش تهیه کنند و به سازمان ملل بفرستند.
وب‌سایت "کلمه" می‌نویسد سپاه از گروه‌های محیط زیستی خواسته این مناطق را ترک کنند و عکس‌هایی را که در آغاز این پروژه تهیه کرده‌اند هر سال به عنوان عکس‌های جدید به سازمان ملل ارسال کنند.
در بخش پایانی این گزارش آمده است: «گروه‌ھای محیط زیستی زیر بار نرفته و این مسئله منجر به درگیری‌ھا و کشمکش‌ھای چندین ساله بین سپاه و گروه‌ھای غیردولتی محیط زیستی می‌شود تا نھایتا اطلاعات سپاه به بھانه جاسوسی این گروه را دستگیر کرده تا با خیال راحت بتواند فعالیت‌ھای خود را در مناطق حفاظت شده دنبال کند.»
همزمان با انتشار این گزارش، خبری در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد مبنی بر این‌که کاوه مدنی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست که برای یک سفر کاری به خارج از کشور رفته بود، استعفا داده و قصد بازگشت به ایران را ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر