۱۳۹۷ فروردین ۳۰, پنجشنبه

رهبری و 'جناح‌بازی' در وزارت اطلاعات!

خامنه‌ای در دیدار اخیرش با جمعی از کارکنان وزارت اطلاعات به نکته‌های قابل‌تأملی اشاره کرده است. او همچون گذشته و قریب به اتفاق ارزیابی‌هایش، تمرکز تحلیل را بر "دشمن" و عامل خارجی متکی ساخته، و از ریشه‌یابی مشکلات در داخل کشور و به‌ویژه پرداختن به علل ناکارآمدی‌ حکومت و بررسی دلایل فقدان "حکمرانی خوب" و لوازم آن در جمهوری اسلامی پرهیز کرده است. چنان‌که حتی در رابطه با موضوع افزایش نرخ ارز، گفته است: "هنگامی که در این مسائل دقت بیشتری می‌شود، رد پای بیگانه و دستگاه‌های اطلاعاتی آنها مشهود است."
به بیان دیگر، رأس هرم نظام سیاسی در جمهوری اسلامی برای توجیه کاستی‌ها و ناکامی‌های حکومت، همچنان به کارشکنی‌های عامل بیگانه ارجاع می‌دهد و تمایلی به اصلاح روندها و تغییر نحوه مواجهه‌اش با جامعه مدنی و کاستن از شکاف فزاینده حکومت و ملت بروز نمی‌دهد.
مستقل از این مهم، یک نکته معنادار در سخنان اخیر رهبری نظام، تاکید وی بر پرهیز از "هرگونه جناح‌بازی در وزارت اطلاعات" بود؛ چنان‌که آن‌را "گناه" توصیف کرد.
"جناح‌بازی" در وزارت اطلاعات؟
هشدار آیت‌الله خامنه‌ای درباره "جناح‌بازی" در وزارت اطلاعات آشکارکننده واقعیتی پنهان در این وزارتخانه امنیتی ـ اطلاعاتی است؛ کشاکشی محتمل میان برخی نیروها که در دو دولت محمود احمدی‌نژاد به عضویت وزارت اطلاعات درآمدند با مخالفان ولایتمدار احمدی‌نژاد و نیز رأس هرم این وزارتخانه، و به‌طور مشخص وزیر و رئیس‌جمهور اعتدال‌گرا.
دسترسی احمدی‌نژاد و همفکرانش به اسناد سری و خیلی محرمانه به‌مثابه یکی از مؤلفه‌های قابل اعتنا در کنشگری جسورانه و "گریز از مرکز" وی و مشایی و بقایی در ماه‌های اخیر مطرح بوده است. مقوله‌ای که برای نظام دردسرساز شده و عوارض محتمل و آتی نیز مشخص نیست.
پیش‌تر، فاضل موسوی، عضو کمیسیون اصل ٩٠ در مجلس هشتم گفته بود: "در آن دوره‌ای که احمدی‌نژاد وزیر اطلاعاتش را کنار گذاشت و خودش مسئولیت این وزارتخانه را به‌عهده گرفت، توانست به اطلاعات درجه یک وزارت اطلاعات دست پیدا کند. بر همین اساس از بسیاری افراد که دارای نقاط ضعفی بودند، سوژه‌ای دارد."
جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس نیز گفته است: "اطلاعات برخی از افراد شاخص کشوری از وزارت اطلاعات خارج شده و این اطلاعات پاشنه آشیل فشار احمدی‌نژاد بر این افراد شده است تا در برابر رفتارها و سیاست‌های احمدی‌نژاد سکوت و حتی در مواردی نیز بالاجبار ایشان را همراهی کنند."
صرف‌نظر از آنچه به سوء‌استفاده محتمل احمدی‌نژاد و همراهانش از اسناد وزارت اطلاعات مربوط است؛ زنهار رهبر جمهوری اسلامی به وزارت اطلاعات برای پرهیز از نگاه جناحی، بار دیگر جایگاه این وزارتخانه را برای شخص اول نظام مشخص می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر