۱۳۹۷ فروردین ۲۹, چهارشنبه

پاسخ کاوه مدنی به اتهام گریز از کشور: من خودم بودم، اما خودی نبودم

ساعتی پس از انتشار سخنان دادستان تهران مبنی بر «فرار» کاوه مدنی از کشور، آقای مدنی که پس از استعفا از سازمان محیط زیست از کشور خارج شد در توئیتی نوشت: «من خودم بودم، اما خودی نبودم.»
 
از پیام توئیتری معاون سابق سازمان محیط زیست ایران چنین برمی‌آید که، به گفته او او، وی تنها به این دلیل تحت فشار قرار گرفته و مجبور به ترک کشور شده است که «خودی»، نزدیک به حلقه قدرت در جمهوری اسلامی، نبوده است.
کاوه مدنی در پیام توئیتری خود می‌گوید که خود را «محتاج معامله برای کتمان سوابقی تاریک و خاص» نمی‌داند و تنها به دلیل «عشق به وطن و امید برای بهبود» به ایران بازگشته است.
 
آقای مدنی، ۳۷ ساله، در دولت دوم حسن روحانی برای فعالیت در سازمان محیط زیست ایران دعوت به همکاری شد.
 
وی که خود پیشتر گفته بود دوستان و خانواده‌اش با تمایل وی مبنی بر پذیرش پست رسمی در جمهوری اسلامی «مخالف» بوده و آن را «دیوانگی» می‌دانستند ولی او به ایران آمد و به عنوان معاون سازمان محیط زیست مشغول به کار شد.
 
به دنبال طرح اتهام «جاسوسی» برای شماری از فعالان محیط زیست در ایران و بازداشت تعدادی از آنها از جمله کاووس سیدامامی، «حیات وحش میراث پارسیان» خبر بازداشت کاوه مدنی نیز منتشر شد.
 
با آن که این خبر به صورت رسمی تأیید نشد، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که آقای مدنی یک روز پس از بازداشت با حضور در دفتر خود به همراه چند مأمور شماری از اسناد و مدارک موجود در محل کار خود را برای ارائه به مقام‌های امنیتی خارج کرده است.
 
دو روز پیش خبر رسید که کاوه مدنی و همسرش پس از رفع ممنوع‌الخروجی کشور را ترک کرده و قصد بازگشت به ایران را ندارند.
 
در واکنش به این خبر، دادستان تهران روز چهارشنبه، ۲۹ فروردین‌ماه، آقای مدنی را متهم کرد که «فرار را بر قرار» ترجیح داده است.
 
خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه، به نقل از عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان، می‌گوید که «اگر امروز در برخی از سایت‌ها می‌خوانیم که فلان آقا از کشور خارج شده است، به پیش رفتن تحقیقات برمی‌گردد».
 
آقای دولت‌آبادی بار دیگر فعالان محیط زیستی بازداشتی را که بیش از دو ماه در حبس هستند به جاسوسی متهم کرده است: «این افراد پوشش‌هایی برای خروج اطلاعات کشور به خارج بودند و در اظهارات یکی از متهمان عنوان شده که در خارج از کشور نیز این کارها را انجام می‌داده و آموزش دیده وارد کشور شده و در حوزه خارجی اقدامات مشابه انجام داده است.»
 
دادستان تهران همچنین کاووس سیدامامی را «متهم اصلی پرونده» توصیف کرده و در ادامه کاوه مدنی را نیز تهدید کرده است که «اگر کسی از کشور خارج شده است، بالاخره روزی برمی‌گردد و به قول معروف، دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد».
 
چند تن از فعالان محیط زیست، از جمله کاووس سیدامامی،‌ استاد دانشگاه و شهروند ایرانی-کانادایی، اوایل بهمن‌ماه سال گذشته بازداشت شدند. آقای سیدامامی دو هفته پس از بازداشت جان خود را در زندان از دست داد.
 
قوه قضائیه ایران می‌گوید که آقای سیدامامی جاسوس سازمان‌های سی‌آی‌ای و موساد بوده و در زندان خودکشی کرده است.
 
اما خانواده او با تکذیب این روایت به نهادهای مسئول شکایت کرده‌اند. دولت کانادا نیز از حکومت ایران خواسته است در مورد مرگ یکی از شهروندان دوتابعیتی این کشور توضیح دهد.
کاوه مدنی روز دوشنبه نیز در پیامی توییتری در واکنش به اتهام «گریختن» از کشور نوشته بود: «آری، #متهم_گریخت از سرزمینی که در آن #جاهلان_مجازی، علم و دانش و تخصص را پس می‌زدند و با #توهم_توطئه در جستجوی محکومی بودند تا همه مشکلات را بر گردن گیرد چرا که آنها خوب دریافته بودند که پیدا کردن #مقصر و #دشمن و #جاسوس، از #مسئولیت_پذیری و #مشارکت در حل مشکلات، بسی آسان‌تر است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر