۱۳۹۷ فروردین ۲۷, دوشنبه

معاون سازمان محیط زیست «با اعلام استعفا٬ دیگر به ایران بازنگشته است»

محمود صادقی٬ نماینده مجلس شورای اسلامی به نقل از یک «منبع موثق» خبر داد که کاوه مدنی٬ معاون سازمان محیط زیست ایران٬ کشور را ترک کرده است.
 
آقای صادقی در توییتی٬ بدون اشاره به نام منبع خود نوشته که «امروز از یک منبع موثق شنیدم کاوه مدنی٬ معاون سازمان حفاظت محیط زیست، ایران را ترک کرده است. درس عبرتی برای نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور».
 
بر اساس گزارش این نماینده٬ همسر آقای مدنی نیز که «ممنوع‌الخروج شده بود با رفع ممنوع‌الخروجی کشور را ترک کرده است».
وب‌سایت «انصاف‌نیوز» نیز گزارش کرده که معاون سازمان محیط زیست که «زمان انتشار عکس‌های جنجالی او از سوی اصولگرایان، در سفر خارج از ایران بود، به کشور برنگشت».
 
بر اساس این گزارش٬ آقای مدنی پس از «انتشار تصاویر و حمله‌های رسانه‌های تندرو به او، در حالی که در سفر کاری در خارج کشور بود، از همانجا استعفا داد و استعفای او پذیرفته شد».
 
آقای مدنی پس از انتشار اخبار استعفا و ترک کشور از سوی وی٬ در توییتی نوشته که «گر بدی گیرد جهان را سر بسر٬ از دلم امید خوبی را مبر٬ گر دروغی بر من آرد کاستی٬ کج مکن راه مرا از راستی».
 کاوه مدنی متولد سال ۱۳۶۰ تهران و استاد سابق تحلیل سامانه و سیاست‌گذاری در دانشگاه معتبر «امپریال کالج» لندن٬ در دولت دوم حسن روحانی برای فعالیت در سازمان محیط زیست ایران٬ دعوت به همکاری شد.
 
وی که خود پیشتر گفته بود دوستان و خانواده‌اش با تمایل وی مبنی بر پذیرش پست رسمی در جمهوری اسلامی٬ «مخالف» بوده و آن را «دیوانگی» می‌دانستند٬ به ایران آمد و به عنوان معاون سازمان محیط زیست مشغول به کار شد.
 
به دنبال طرح اتهام «جاسوسی» برای شماری از فعالان محیط زیست در ایران و بازداشت تعدادی از آنها از جمله کاووس سیدامامی٬ «حیات وحش میراث پارسیان»٬ خبر بازداشت کاوه مدنی نیز منتشر شد.
 
با آنکه این خبر به صورت رسمی تأیید نشد٬ اما گزارش‌هایی مبنی بر اینکه آقای مدنی٬ یک روز پس از بازداشت٬ یعنی روز ۲۳ بهمن‌ماه ۹۶، با حضور در دفتر خود به همراه چند مأمور٬ شماری از اسناد و مدارک موجود در محل کار خود را برای ارائه به مقام‌های امنیتی خارج کرد٬ منتشر شد.
 
اگرچه مقام‌های قضایی درباره دلیل بازداشت آقای مدنی٬ توضیحی ارائه نکردند و ارتباط او با پرونده «جاسوسی» شماری از فعالان محیط زیست بازداشت‌شده نیز مشخص نشد٬ اما این اتفاق آغازی بر فشارها علیه او بود.
 
در فروردین‌ماه سال جاری برخی رسانه‌های اصولگرا با انتشار تصاویری از «یک مهمانی در مالزی» مدعی شدند که آقای مدنی در حال «عیاشی و رقص» بوده و چنین فردی نباید در جایگاه مدیریتی جمهوری اسلامی قرار بگیرد.
 
آقای مدنی پس از انتشار این خبر٬ فهرست کشور‌هایی که به آن‌ها سفر کرده بود را منتشر کرد و نوشت که هنوز به مالزی سفر نکرده است.
 
به نظر می‌رسد انتشار این تصاویر و نیز ادامه بازداشت فعالان محیط زیستی و نیز مرگ کاووس سیدامامی در زندان که مقام‌های قضایی علت آن را «خودکشی» اعلام کرده‌اند٬ آقای مدنی را به این نتیجه رسانده که استعفا کند.
 
پیشتر عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران درباره بازداشت شماری از کارکنان و مدیران مؤسسه «حیات وحش پارسیان» گفته بود که متهمان این پرونده به گفته او٬ «جاسوسی»٬ با «هدایت افسران اطلاعاتی سیا و موساد ماموریت‌های سه‌گانه‌ای را شامل موضوعات زیست محیطی، نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع‌آوری اطلاعات از اماکن حساس و حیاتی کشور از جمله پایگاه‌های موشکی کشور، دنبال می‌کرده‌اند».​

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر